zaloguj się   
SmodCMS

Wycieczki

W pierwszym półroczu, w roku szkolnym 2009/2010 w Zespole Szkół -Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską odbyło się 5 wycieczek, celem których było poszerzenie i uzupełnienie treści programowych o praktykę, rozbudzenie zainteresowań poznawczych. Odbyły się następujące wycieczki:

  • BOT Bełchatów (25.09.2009)
  • Park Narodowy (26-27.09.2009)
  • Zakład Przemysłu Spożywczego (29.09.2009)
  • BOT Bełchatów (09.10.2009)
  • Targi Branżowe Kraków (20.11.2009)

W w/w wycieczkach uczestniczyło 145 uczniów. Po zakończeniu każdej wycieczki uczestnicy wypełniali ankietę ewaluacyjną. Po ich analizie można stwierdzić, że miejsca docelowe wycieczek były zaplanowane zgodnie z oczekiwaniami uczestników, uczestników zdobytą wiedzę uczniowie wykorzystają w przygotowaniu do egzaminu zawodowego. Ponadto uczestnicy wysoko ocenili organizację wyjazdu, atmosfera na wycieczkach, zdaniem uczestników była miła i koleżeńska.

Wycieczka do KWB PGE Bełchatów - 06.11.2008


Wycieczka odbyła się w ramach projektu realizowanego w naszej szkole, promującego szkolnictwo zawodowe oraz przy wsparciu finansowym z Europejskiego Funduszu Społecznego. Uczestnikami byli uczniowie z klasy III Technikum Ochrony Środowiska, którzy pod opieką p. Jolanty Myśliwczyk i p. Marty Kwestarz gościli w Kopalni Węgla Brunatnego “Bełchatów” S.A. Oprowadzał nas i na wszystkie pytania odpowiadał p. R. Fryś z Działu Komunikacji Korporacyjnej. Pokazał nam sale tradycji , gdzie podziwialiśmy makietę terenu kopalni, przekrój geologiczny i schemat odkrywki “Bełchatów” i odkrywki “Szczerców”. Objaśnił fachowe nazewnictwo i przybliżył wiele zagadnień technologicznych, ekonomicznych oraz prawnych. Jednak szczególną uwagę poświęciliśmy ochronie środowiska, która w tak wielkim zakładzie jest priorytetem na skalę krajową. Spędziliśmy tam prawie trzy godziny, z tego większość na rozległych terenach kopalni.

Krótko o kopalni

Kopalnia Węgla Brunatnego “Bełchatów” jest jedną z największych kopalń węgla brunatnego w Europie. Podstawowym zadaniem jest wydobycie surowca metodą odkrywkową. Strategicznym odbiorcą – produkującym na bazie węgla brunatnego o określonych parametrach (kaloryczność i zawartość siarki) jest Elektrownia Bełchatów. Dostarcza ona 20% polskiej energii elektrycznej. Roczne wydobycie w kopalni wyniosło ok. 33 mln ton węgla, co stanowi ponad 50% wydobycia ogólnopolskiego. Warto też wspomnieć, że spółka za 2007 rok wypracowała zysk netto ponad 2-krotnie większy niż w 2006 roku. To bardzo dobrze świadczy o jej kondycji finansowej i zapewnia długofalowy wzrost.
Świadectwem odpowiedzialności i troski o stan środowiska naturalnego są liczne nagrody i wyróżnienia przyznane w tym zakresie firmie:

  1. 1996 rok – skreślenie Kopalni “Bełchatów” z “Listy 80” – wykazu zakładów szczególnie uciążliwych dla środowiska naturalnego w Polsce (ze względu na wielkoobszarowe przekształcenia ziemi i lej depresyjny);
  2. 2002 rok – kopalnia otrzymała honorowy tytuł “Mecenasa ekologii”
  3. 2004,2005 rok – laureat VI i VII edycji Narodowego Konkursu Ekologicznego Przyjaźni Środowisku,
  4. 2006 rok - tytuł Lidera Polskiej Ekologii w kategorii wyrób; rada nagrodziła przedsiębiorstwo za projekt “Ekologiczna technologia łączenia taśm przenośnikowych”;

Krótko o wycieczce

Różnorodne działania w zakresie ekologii są realizowane już od ponad trzydziestu lat. Kopalnia nie oszczędza na wydatkach, które z roku na rok zwiększają się. W zakresie ochrony środowiska podczas wycieczki dowiedzieliśmy się o:

  • zagospodarowaniu produktów ubocznych procesu wydobycia czyli kwarcytów (kruszywo drogowe), wapieni (kruszywo drogowe), głazy narzutowe (kruszywo budowlane, kamieniarstwo), kredy jeziornej (nawozu), iłów ceramicznych i hydroizolacyjnych (pełen zakres ceramiki budowlanej), torfu (podłoża ogrodnicze),
  • zagospodarowaniu zwałowiska zewnętrznego na cele społeczne i rekreacyjne na przykładzie Góry Kamieńsk (trasy narciarskie, trasy rowerowe, tor saneczkowy, ścieżki edukacyjne, ośrodek wypoczynkowy wraz z parkingiem oraz zapleczem gastronomicznym),
  • alternatywnej formie pozyskania energii z przyrody na przykładzie elektrowni wiatrowej na Górze Kamieńsk (15 wiatraków);
  • metodach rekultywacji terenów pokopalnianych czyli zwałowiska zewnętrznego (system ukształtowania rzeźby zwałowiska, budowa systemu odwodnienia powierzchniowego, neutralizacja gruntów nieprzydatnych do rekultywacji, wprowadzenie roślinności zielnej i gatunków drzewiastych, pielęgnacja nasadzeń) i zwałowiska wewnętrznego – projekt powstania jeziora w miejscu odkrywki „Bełchatów”;
  • skutkach odwodnienia powierzchniowego i wgłębnego dla całej okolicy Bełchatowa, występowaniu leja depresyjnego – systemie odszkodowań ze względu na obniżenie plonowania terenów rolnych, czy sposobach ochrony wód powierzchniowych w osadnikach z filtrem roślinnym;

W zakresie funkcjonowania kopalni jako podmiotu przemysłowego poznaliśmy:

  • historię powstania złóż węgla brunatnego,
  • historię powstania zakładu,
  • metody wydobycia – odkrywka i wykorzystywany sprzęt (KTZ),
  • strukturę organizacyjną zakładu oraz liczbę zatrudnionych osób,
  • działalność podstawową i działalność dodatkową np. badawczo-rozwojową w zakresie wdrażania nowych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych warunkujących konkurencyjność w branży wydobywczej,
  • działalność społeczną i socjalną.

Podsumowanie wycieczki

Wycieczka pozwoliła na połączenie teorii z praktyką. Dała możliwość przekonania się jak wielkie jest oddziaływanie człowieka na środowisko (zmiany antropogeniczne – przede wszystkim w wyniku działań przemysłowych). Pomogła zrozumieć zależności zachodzące w przyrodzie w odniesieniu do np. obiegu wody i gospodarki wodą. Dotyczy to także gleby czy powietrza. Pokazała też jakie trudności technologiczne i organizacyjne należy pokonać i jak wiele wymaga to czasu, aby przywrócić zniekształcony teren do stanu prawie naturalnego (proces rekultywacji).
Dodatkowo ochrona środowiska jako dziedzina nauki pozostaje w ścisłym powiązaniu z ekonomią. Kopalnia jest zakładem mającym na celu przynoszenie głównie zysku Skarbowi Państwa. Tak, jak inne podmioty płaci podatki, stara się być konkurencyjna na rynku energetycznym i wydobywczym. Funkcjonuje według tych samych zasad – spółka akcyjna, konieczność prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z przepisami prawnymi. Dotyczy to również prawa własności.
Z wychowawczego punktu widzenia wycieczka ukazała możliwości rozwoju zawodowego. Kopalnia chętnie zatrudnia ludzi młodych z wykształceniem kierunkowym – głównie technicznym do pracy przy wydobyciu i w służbach pokrewnych. Proponuje też wiele stanowisk w zakresie administracji – marketingu, sprzedaży, finansów, rachunkowości, i innych. Jest to największy pracodawca w regionie i pozwala kształtować własną ścieżkę kariery zawodowej. Kto wie? Może i uczniowie z naszej szkoły będą kiedyś należeć do pracowników Państwowej Grupy Energetycznej?

Zapraszamy do oglądania galerii zdjęć.